Рассматривается задача одновременного обнаружения ближних и дальних целей в автомобильном радаре миллиметрового диапазона длин волн. Предлагаются два подхода для её решения. Первый из них основывается на вычитании более мощных сигналов во временной области и последующем детектировании менее мощных сигналов. Второй базируется на максимально правдоподобной оценке импульсной характеристики радиолокационного канала. Эти методы обладают разной вычислительной сложностью. Проведено численное моделирование предложенных методов обработки отражённых от целей сигналов с точки зрения вероятностей ложных тревог и пропусков целей. Показана возможность правильного одновременного обнаружения и ближних и дальних целей с низкой заранее заданной вероятностью ложной тревоги.

На английском языке
Two methods of target detection in the automotive radar on the background of its own noise
Ermolaev V.T.
Semenov V.Yu.
Artukhin I.V.

We consider the problem of simultaneous detection of near and far targets in an automotive radar of millimeter wavelength range. Two approaches for solving the problem are proposed. The first approach is based on the subtraction of more powerful signals in the time domain and the subsequent detection of less powerful signals. The second approach is based on the most plausible estimate of the impulse response of the radar channel. The methods have different computational complexity. Numerical simulation of the proposed methods for processing signals reflected from targets in terms of the probabilities of false alarms and target misses has been carried out. Simulations have shown that both near and far targets can be correctly detected simultaneously with a low predetermined false alarm probability.

DOI: https://doi.org/10.52452/00213462_2022_65_12_1028